Kundservice

SUPPORT BREDBAND

Söker du snabb och enkel hjälp online?

Här hittar du guider för hur du installerar din nya router eller felsöker ditt bredband om du har problem med din uppkoppling.
Behöver du hjälp med felsökning kan du alltid kontakta vår support.

Hittar du inte svaret?

Kontakta vår support så hjälper vi dig vidare.

Vanliga frågor om bredband

Support: Inkoppling av bredband

Om du beställer din internettjänst via ditt fibernäts portal startar det i vissa nät direkt medan i andra nät startar vi upp tjänsten ifrån oss så snart din beställning blivit hanterad. Detta sker vanligtvis samma dag eller nästkommande vardag.

Tecknar du via vår hemsida startar din tjänst generellt upp samma dag eller nästkommande vardag om beställningen sker på en helg.

Placeringen av din router är viktigt för att ge det trådlösa nätverket så bra förutsättningar som möjligt. Fritt läge, centralt placerad och gärna i midjehöjd är bra riktlinjer att gå efter. 

Lär gärna mer i vår artikel om just WiFi och trådlöst nätverk. Klicka här.

Följ gärna vår steg för steg guide här på kundservicesidan för att så snabbast och enklaste sätt få igång din router.

Du kan självklart ringa vår support om du behöver extra guidning.

Beroende på om du har en internetuppkoppling via fiber eller fiberkoax så behövs lite olika kablar.

Fiber
Via fiber behöver du endast en nätverkskabel ifrån din fiberfördelare till din router. Du kan självklart välja att koppla vissa av dina enheter med nätverkskabel istället för trådlöst för en stabilare signal.

Fiberkoax
Är du uppkopplad via fiberkoax är det först en koax-kabel (rund kontakt med gängor) mellan data-porten på ditt antennuttag och ditt modem. Sedan är det en vanlig nätverkskabel från modemet till routern. Du kan självklart välja att koppla vissa av dina enheter med nätverkskabel istället för trådlöst för en stabilare signal.

2,4 och 5 GHz är två olika frekvensband där internettrafik kan skickas trådlöst.

Kort beskrivet så är 2,4 GHz den äldre standarden och 5 GHz lite nyare. 

5 GHz klarar av högre hastigheter än 2,4 GHz men däremot har 2,4 GHz lite längre räckvidd. 

Det kan därför ibland vara bättre för enheter som befinner sig längre bort ifrån routern att koppla upp emot 2,4 Ghz-bandet.

Support: Problem med uppkoppling

Till och börja med är det bra om du kolla på vår sida för driftinformation för att se om det är något känt problem i ditt område som påverkar din internetuppkoppling.

Klicka här för att komma till driftinformationen.

Om inget känt problem dyker upp på din ort så börja med att starta om både din fiberomvandlare/modem och din router och avvakta några minuter. 

Följ gärna vår felsökningsvideo nedan för att se om det går att konstatera vart problemet ligger.

Kommer inte ditt internet igång efter detta ring gärna vår support så hjälper vi dig vidare.

Om ditt internet upplevs som långsamt så kan det bero på några olika saker. 

Dels beror det på vilken hastighet du har på ditt abonnemang och hur du använder internet.

Även antalet uppkopplade enheter samtidigt kan göra att din internethastighet upplevs långsam.

Avståndet till routern spelar också stor roll för hur snabbt internet din uppkopplade enhet kan få. 

Läs gärna vår artikel om hur du ger din router bäst förutsättningar.

Till artikeln

Börja med att se över placeringen av din trådlösa router. Står den fritt eller står den i ett stängt skåp? Är signalen bra när du befinner dig i närheten av routern men blir sämre när du förflyttar dig till ett annat rum?

Det är mycket som kan störa en trådlös uppkoppling. Läs gärna vår artikel om just WiFi-signal och se om det kan hjälpa dig lite på traven. Har du fortsatta problem kan du alltid ringa vår support.

Artikel om WiFi.

Det finns många saker som kan påverka hastigheten på ditt internet.

För bästa hastighet och säkrast uppkoppling rekommenderas alltid att koppla med kabel.

Det trådlösa nätverket påverkas mycket av omkringliggande utrustning, material i väggar, routerns placering, hur många enheter är uppkopplade och används samtidigt etc.

Support: Mejl och webb

Du behöver ett så kallat FTP-program för att flytta dina hemsidor till vår service. I FTP-programmet anger du sedan vår serveradress samt ditt kontonamn och lösenord för det hemsidekonto du tänkt använda.

Du har totalt 1 GB lagringsutrymme, fördelat på max 10st hemsidekonton.

Du har 200 MB i lagringsutrymme per e-postkonto. Jämförelsevis så är ett mejl med 15 rader text ca 5 kB stort, vilket innebär att det skulle få plats drygt 40 000 st sådana mejl.

Får du däremot mejl innehållande bilagor blir det genast mycket större och tar därmed upp mer plats på ditt lagringsutrymme hos oss.

Du kan skicka e-postmeddelande som är max 10 Mbyte stora. 

När du lagt upp ett nytt e-postkonto kan du prova detta genom att skicka ett mejl till dig själv. Du ska även ha fått ett välkomstmejl från oss.

Support: Förändring av abonnemang

Självklart! Slå oss på kundservice en signal så hjälper vi dig gärna att höga/sänka din hastighet.

Höja hastigheten
Önskar du höja hastigheten kan vi i regel göra det med kort varsel (dagtid på vardagar). Du får då på nästkommande faktura en tilläggsdebitering för mellanskillnaden under dessa dagar.

Sänka hastigheten
Sänka din hastighet kan vi kostnadsfritt göra nästkommande månadsskifte (beroende på om din debitering för nästkommande månad är skapad eller ej).

Bitcom finns i många olika stadsnät. Slå oss gärna en signal så hjälper vi dig att se om Bitcom även finns på din nya adress.

Du kan även använda sökfunktionen på bredbandssidan för att se själv om Bitcom finns tillgängliga på din nya adress.

Om du önskar avsluta din/dina tjänster hos oss behöver du ringa oss på 031-706 27 40. Öppettider för uppsägning är vardagar 9-17.

Uppsägningstiden beror av vilket avtal du tecknat med oss och om du har bindningstid. Vilken uppsägningstid som gäller för dig framgår av den beställningsbekräftelse du fick vid tecknandet av din tjänst.

Vid uppsägning av tjänster som innehåller lån- eller hyrutrustning ska utrustningen returneras till oss inom 10 dagar efter uppsägning. Du får all information vilken utrustning som eventuellt ska återlämnas och hur du gör detta, i den bekräftelse som skickas till dig i samband med din uppsägning.

Det är endast abonnemangsinnehavaren som kan avsluta abonnemanget. Undantaget vid dödsfall då dödsboet eller anhöriga kan säga upp avtalet.

Har du problem med ditt bredband?

Följ stegen i filmen nedan som passar dig anslutning för att se om det är någonting som du själv kan åtgärda eller om du behöver vår support.

Spela videoklipp

Felsökning - Bredband via Fiber

Spela videoklipp

Felsökning - Bredband via FiberKoax

Produkter

Kundservice

Köpinformation

Om Bitcom